Trăim într-o perioadă extrem de dinamică în ceea ce privește domeniul învățării. Felul și ritmul alert în care lumea se schimbă face ca unele organizații sau potențialii lor angajați săc caute să-și adapteze constant pasul pentru a fi în prima linie, în timp ce alții să fie luați pe nepregătite. App developer, Market Research Data Miner, Millennial Generational Expert, Cloud services specialist, Social Media Manager, SEO specialist sau User Experience Designer, toate aceste locuri de muncă nu erau acum un deceniu.

Cel mai recent raport Deloitte Human Capital Trends arată că un procent copleșitor de 84% dintre liderii sau cei cu poziții de conducere confirmă importanța procesului de învățare,  în timp ce doar 37% dintre ei au confirmat eficiența programele de corporate training. În plus, conform unui raport Harvard Business Review, cei în căutarea de noi locuri de muncă sunt preocupați de oportunitățile de învățare și dezvoltare în plus față de aspectele financiare și compensații.

via Pixabay

Fața pieței de Training și Learning & Development se schimbă, industria se revoluționează. Abordările clasice pe bază de cursuri facilitate de un instructor de învățare, chiar și platformele de e-learning își pierd din atracție și eficiență în fața nevoilor noii generații a forței de muncă. Tendița actuală: un proces de învățare dinamic, personalizat, ușor de accesat de pe telefonul mobil și captivant prin conținut, care îmbină în egală măsură metodele formale și informale de training oferite de mentori și facilitatori, de platforme de învățare accesate direct de pe mobil sau chiar prin intermediul realității virtuale.

Câteva aspecte care remodelează industria de L&D în 2017

Creșterea economiei talentelor

Astăzi mai mult decât niciodată oamenii sunt cheia succesului pentru organizații. De aceea, diferențiatorul competitive este dat de felul în care companiile se implică și reușesc să ai grijă de potențialul și talentul propriilor angajați. Acei angajați cărora li se oferă oportunitatea de a învăța și de a se dezvolta vor fi cei care dor duce business mai departe. Gândiți-vă ce avantaje au companiile din top 50, Apple, Microsoft sau Google. Învățare și dezvoltare nu înseamnă doar oportunități de training. Înseamnă mai mult decât atât. Companiile sunt nevoite să-și regândească întreaga cultură organizațională pentru a oferi noi tehnologii și modalități care să ducă procesul de învățare și antrenamentul de abilități către un alt nivel. Mă refer aici la adevărata inovație a procesului de învățare care îi implică pe angajați într-un mod continuu și stimulator. Strategiile inteligente de business vizează dezvoltarea proceselor și oamenilor în același timp.

Ritmul rapid al inovației tehnologice impune o forță de muncă agilă și adaptabilă

Lideri și experți în domeniu recunosc deja impactul potențial pe care realitatea augmentată îl poate avea asupra procesului de învățare. Inteligența artificială își face simțită prezența și nu mă refer aici doar la Siri (Apple) sau Echo (Amazon). În cadrul Dreamforce 2016, una dintre conferințele de tehnologie de business de renume mondial, a fost susținut un discurs extrem de interesant cu privire la impactul inteligenței artificiale în mediul corporat. Mai mult decât atât, se așteaptă ca industria de Learning & Deleopment să învețe lecția Pokemon Go și a felului în care jocul și învățarea socială își găsește aplicabilitatea în procesul de învățare.

Volumul de informație a atins un nivel record, fapt ce care vine la pachet cu scăderea capacității de concentrare și a atenției

Această combinație, nefericită pentru relația omului cu munca aș putea spune, are un impact semnificativ asupra productivității (costă companiile din SUA 650 de miliarde $ pe an). Atunci când creierul este inundat de informații, se limitează în aceeași măsură capacitate cognitivă de concentrare, de a lua decizii, controlul emoțiilor, de organizare și setare de priorități, gestionarea timpul etc. La fiecare 5 minute putem fi întrerupți în munca pe care o facem (în mod ironic tot legat de instrumente legate de munca noastră –   office chats, aplicații de teleconferință, instrumente de program management etc). Colaborarea însăși își poate arăta latura contraproductivă (de făcut diferența aici între dorința de a lucra în echipă și nevoie de colaborare). Sunt companii care deja investesc în acest soluții și tehnologii prin care angajații pot avea acces la informația potrivită la momentul potrivit (în locul afluxului considerabil de emailuri și notificări permanente de exemplu).

Semn că ne îndreptăm către un proces de micro-învățare. Capacitatea de păstrare a atenției (attention span) este fracturată și considerabil diminuată. Cât de ușor puteți urmări un video de 10 minute? Cel mai recent profil Modern Learner (Bersin by Deloitte) susține că majoritatea cursanților pot fi distrași cu ușurință și nu pot urmări un video mai mult de 4 minute.

Infografic Modern Learner

Supracalificarea sau calificarea de nișă a forței de muncă face din ce în ce mai dificilă ocuparea noilor poziții, astfel că organizațiile conștientizează nevoia de a cultiva acest talent pe plan intern;

“Scrolling, liking, swiping” – sună cunoscut? De 9 ori pe oră ne verificăm smarphone-ul, ne spune cel mai recent profil Modern Learner (Bersin by Deloitte).

În plus, platformele de socializare și nu numai au redefinit modalitatea prin care consumăm informația și interacționăm cu aceasta și între noi. Toate aceste experiențe digitale impactează felul în care ne raportăm în cadrul sistemelor tradiționale de învățare. De asemenea, business-ul platformelor de învățare se reinventează și el, acele sisteme precum Degreed, Pathgather, EdCast, Everwise sau LinkedIn Learning pe care John Bersin le denumește “learning experien­ce platforms”.

Îți plac articolele noastre? Înscrie-te pentru a primi newsletterul Learning Society.

Intră și tu în comunitatea Learning Society

Coaching pentru echipe